Het belang van bewegen

Zomer 2019 - Zomer Vieren

Vrijwel dagelijks worden we aan bedreigingen van onze gezondheid herinnerd, maar we staan niet in de rij bij de diƫtist of de sportarts om daadwerkelijk iets aan ons lichaam te bewegenverbeteren. Aerobics of pak hem beet body-building doen daar niets aan af. Een paar uur in de week onderwerpen we ons aan het regime van de halters en buikspierbankjes, maar we veranderen vaak niets wezenlijks aan onze leefwijze. En dat is in deze tijd van bezuinigen in de gezondheidszorg een probleem, dat steeds nijpender wordt.

Hardlopen

Als het om bewegen gaat kun je voor vele sporten kiezen. Hardlopen is een van de meest gekozen sporten en is perfect om op je streefgewicht te komen. Verwacht echter geen wonderen van hardlopen. Zeker niet als je een beginner bent. De ideale calorie verbrander is nog altijd de lange, langzame duurloop, maar daarvoor moet je wel bedenken dat je dan al gauw aan een trainingstijd van anderhalf tot twee uur zit. Een beginner is al blij als hij of zij een kilometer kan hardlopen en dit natuurlijk zonder pauzeren. Hardlopen is natuurlijk wel makkelijk aan te leren, maar je moet wel veel oefenen. Je moet er rekening mee houden dat het zogenaamde loopgevoel pas na circa een paar maanden optreedt. Dan ben je in staat ongeveer een half uur achter elkaar te rennen, zonder dat je erg hoeft te hijgen en zonder dat je het gevoel hebt dat je beenspieren in brand staan.

Bewegen en sport

Wanneer je gaat bewegen is het belangrijk om een doel te hebben. Zonder doel zul je waarschijnlijk snel gedemotiveerd zijn en dat is wat je moet voorkomen, want wanneer je gedemotiveerd bent zul je snel weer ophouden met bewegen. Je kunt dan kijken naar trimloop activiteiten, fietstochten of wandeltochten. Zo heb je een focus en kun je iedere keer weer toewerken naar een nieuw doel. Op Actiefbewegen.nl vind je diverse tochten waaraan je kunt meedoen.

5.00 avg. rating (96% score) - 1 vote